Secesný šperk – René Lalique

Meno René Lalique je synonymom pre secesný šperk a bol bezpochyby najvýraznejšou osobnosťou umenia šperku na prelome 19. a 20 storočia. Dodnes je považovaný za jedného z najväčších zlatníckych umelcov v histórii zlatníctva. Na konci 19.storočia, ktoré v tvorbe šperkov väčšinou opakovalo tvaroslovie historických štýlov, vytvoril šperk, ktorý jedinečným spôsobom reprezentoval svoju dobu. Dopomohol mu k nemu nielen jeho tvorivý  talent, ale tiež dokonalé ovládnutie všetkých zlatníckych techník. Jeho účasť na Svetovej výstave v Paríži v roku 1900 znamenala jeho celkové víťazstvo a ocenenie jeho génia. Ovplyvnil  tak tvorbu všetkých svojich súčasníkov, ale aj tak ani jeden z nich nedosiahol jeho jedinečnosti.

René Lalique vniesol do šperku skutočnú paletu výrazových prvkov. Okrem drahých materiálov a   preferovaných drahých kameňov používal pri práci aj menej hodnotné kamene, ale farebne výrazné, tiež sklo, email, perleť, rohovinu, alabaster, perly, slonovinu.  Všetky tieto materiály kombinoval s dokonalým citom pre plastiku, farebnosť a so vzácnym zmyslom pre estetické využitie jednotlivých materiálov. Pri tvorbe šperkov hľadal motívy najmä v rastlinnej a živočíšnej ríši. Ženská postava a tvár  v jeho tvorbe secesných šperkov hrala podstatnú úlohu.

 

Brož  „Vážka“

1897 – 1898

zlato, email, chryzopras, mesačné kamene

23 x 26,5 cm

Foto: www.nga.gov

 

René Lalique  ( 1860 – 1945 ) sa o prírodu zaujímal už v rannom detstve, cez prázdniny si zarábal  miniatúrami kvetín maľovanými na slonovinových doštičkách.  Za zlatníka sa vyučil u známeho parížskeho zlatníka Louisa Aucoca a potom ešte dva roky študoval v Londýne na Sydenham College. Po návratu zo štúdií pracoval v Paríži pre rôzne šperkárske firmy, pozdejšie ako samostatný návrhár pre firmy Vever, Cartier a Boucheron, od roku 1885 sa celkom osamostatnil. Do roku 1895 nevystavoval svoje šperky pod svojím vlastným menom a jeho práce sa do tej doby nelíšili od dobovej produkcie. Až potom v jeho tvorbe zosilnil vplyv sochárstva a medailérstva, začal pracovať so slonovinou a experimentoval so sklom, ktoré kombinoval s drahými kovmi. Sklenené prvky svojich šperkov odlieval a ďalej opracovával rôznymi ryteckými technikami. Záujem o sklo uňho prebudila zrejme práca s emailom, ktorý jen nedeliteľnou súčasťou takmer všetkých jeho prác. Veľmi charakteristické je v jeho šperkárskej tvorbe používanie okienkového emailu. V polovici deväťdesiatich rokoch minulého storočia vytvoril niekoľko šperkov pri príležitosti otvorenie pozdejšie slavného obchodu Samuela Binga  „ La Maison de l´ Art Nouveau „ a pracoval pre známu herečku Sarah Bernhardt. Možno aj jej prostredníctvom sa zoznámil zo zberateľom umeleckých diel, lisabonským obchodníkom Calouste  Gulbenkianem, pre ktorého vytvoril v rokoch 1895 – 1910 / 12  154 šperkov a umeleckých objektov. Tieto šperky patria k najkrásnejším, ktoré Lalique vytvoril a mnoho z nich neboly vytvorené ako šperky, ale ako objekty do vitríny. S týmto mecenášom viazalo Leliqua  celoživotné priateľstvo. Po úspechu parížskej výstavy sa Lalique zúčastnil významných medzinárodných výstav v Turínu 1902, Berlíne 1903 a St. Louis v Amerike 1904 a z týchto výstav získali niektoré múzea jeho šperky. V roku 1905 postavil nový obchod na Place Vendôme, kde predával svoje tiež slávne flakóny a sklenené objekty realizované v sklárskej huti v Combs – la – Ville, ktorým venoval svoj neustále väčší záujem.

Brož „ Páv „

Francúzsko 1898-1900

zlato, email, opály, diamanty

9.2 x 19 cm

 

 

 

Príves  „ Hlava dievčaťa s vlčím makom „

Striebro, email, krištáľové sklo, baroková perla

1898 – 1900

7 x 5,2 cm

 

 

  

Hadia brož

Francúzsko 1898-1899

Zlato a email

21 x 14.3 cm

Foto: www.museu.gulbenkian.pt

 

Literatúra:

Dr. V. Vokáčová

René Lalique – Umění šperku kolem roku 1900

 

zlatnik@zlatnik.sk

Comments

comments