OBCHOD: Predaj luxusných šperkov rastie, boháči hľadajú bezpečné investície

Hamburg 22. augusta (TASR) - Globálna finančná kríza už “odhryzla” poriadny kus z majetku svetových boháčov. Hodnota ich akcií, podielových listov a ďalších finančných produktov výrazne klesla. Preto teraz hľadajú všetky možné spôsoby, ako svoje peniaze zhodnotiť. Jedným z nich je aj nákup šperkov.

“Kríza opäť obrátila pozornosť na položky, ktorých hodnota je udržateľná,” tvrdí predseda nemeckej asociácie klenotníkov Karl-Eugen Friedrich. A hoci v obchodoch so šperkami nával nebadať, mnohé z nich zaznamenali tento rok rast predaja. Pre ich zákazníkov sú klenoty investíciou, ktorá je bezpečná a nestráca hodnotu.
     
Svedčia o tom údaje z luxusných klenotníctiev, ktoré ponúkajú šperky a hodiny renomovaných značiek, ako sú Cartier, Bulgari či Chopard. Ich predaj je aj v čase krízy stabilný, či dokonca sa zvyšuje.
     
Jednu zmenu však aj tieto obchody zaznamenali – zákazníci sa viac orientujú na nadčasové “kúsky”, ktorých hodnota stúpa, ako na módne výstrelky.
     
Podľa Friedricha šperky sú atraktívna investícia, pretože na rozdiel od finančných produktov zostávajú v rukách klientov a sú im kedykoľvek k dispozícií. Aby sa lepšie poistili, že ich investícia nestratí hodnotu, častejšie uprednostňujú veľmi cenné klenoty. Najradšej také, z ktorých existuje len jeden kus na celom svete. “Dopyt po origináloch, často vyrobených na objednávku, mierne rastie,” dodal Friedrich.
     
Pri investícii do kvalitného šperku, ktorý nestráca na cene, však musia zákazníci siahnuť hlbšie do vrecka. Suma, ktorú musia vyčleniť na jeho kúpu, začína niekde pri hranici 7000 eur (210.882 Sk) a viac.
     
No hoci nemeckí klenotníci majú tento rok dôvod na úsmev, odvetvie ako celok je už menej spokojné. Hlavným dôvodom je zníženie svetového dopytu, takže firmy, ktoré sú odkázané na export, prežívajú ťažšie časy ako tí, ktorí zásobujú najmä nemecký trh.
     
Svoje o tom vie aj A. Lange & Söhne, výrobca luxusných hodiniek zo spolkového štátu Sasko, ktorý čelí od vypuknutia hospodárskej krízy miernemu poklesu dopytu. Verí však, že 2. polroku sa už situácia začne zlepšovať.
     
Aj Friedrich je v tomto smere optimista. “Dúfame, že dosiahneme za tento rok rast predaja v porovnaní s minulým rokom o približne 3 %,” uviedol. Na ilustráciu, tržby z predaja šperkov a hodiniek v Nemecku sa vlani vyšplhali na 4,6 miliárd eur (138,58 miliardy Sk).

www.zlatnik.sk využíva agentúrne spravodajstvo TASR. Publikovanie alebo ďalšie šírenie obsahu správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.

Comments

comments