Secesný šperk – René Lalique
Meno René Lalique je synonymom pre secesný šperk a bol bezpochyby najvýraznejšou osobnosťou umenia šperku na prelome 19. a 20 storočia. Dodnes je považovaný za jedného z najväčších zlatníckych umelcov v histórii zlatníctva. Na konci 19.storočia, ktoré v tvorbe šperkov väčšinou opakovalo tvaroslovie historických štýlov, vytvoril šperk, ktorý jedinečným spôsobom reprezentoval svoju dobu. Dopomohol mu k nemu nielen jeho tvorivý talent, ale tiež dokonalé ovládnutie všetkých zlatníckych techník. Jeho účasť na Svetovej výstave v Paríži v roku 1900 znamenala jeho celkové víťazstvo a ocenenie jeho génia. Ovplyvnil tak tvorbu všetkých svojich súčasníkov, ale aj tak ani jeden z nich nedosiahol jeho jedinečnosti.
René Lalique vniesol do šperku skutočnú paletu výrazových prvkov. Okrem drahých materiálov a preferovaných drahých kameňov používal pri práci aj menej hodnotné kamene, ale farebne výrazné, tiež sklo, email, perleť, rohovinu, alabaster, perly, slonovinu. Všetky tieto materiály kombinoval s dokonalým citom pre plastiku, farebnosť a so vzácnym zmyslom pre estetické využitie jednotlivých materiálov. Pri tvorbe šperkov hľadal motívy najmä v rastlinnej a živočíšnej ríši. Ženská postava a tvár v jeho tvorbe secesných šperkov hrala podstatnú úlohu.
Brož „Vážka“
1897 – 1898
zlato, email, chryzopras, mesačné kamene
23 x 26,5 cm
Foto: www.nga.gov
René Lalique ( 1860 – 1945 ) sa o prírodu zaujímal už v rannom detstve, cez prázdniny si zarábal miniatúrami kvetín maľovanými na slonovinových doštičkách. Za zlatníka sa vyučil u známeho parížskeho zlatníka Louisa Aucoca a potom ešte dva roky študoval v Londýne na Sydenham College. Po návratu zo štúdií pracoval v Paríži pre rôzne šperkárske firmy, pozdejšie ako samostatný návrhár pre firmy Vever, Cartier a Boucheron, od roku 1885 sa celkom osamostatnil. Do roku 1895 nevystavoval svoje šperky pod svojím vlastným menom a jeho práce sa do tej doby nelíšili od dobovej produkcie. Až potom v jeho tvorbe zosilnil vplyv sochárstva a medailérstva, začal pracovať so slonovinou a experimentoval so sklom, ktoré kombinoval s drahými kovmi. Sklenené prvky svojich šperkov odlieval a ďalej opracovával rôznymi ryteckými technikami. Záujem o sklo uňho prebudila zrejme práca s emailom, ktorý jen nedeliteľnou súčasťou takmer všetkých jeho prác. Veľmi charakteristické je v jeho šperkárskej tvorbe používanie okienkového emailu. V polovici deväťdesiatich rokoch minulého storočia vytvoril niekoľko šperkov pri príležitosti otvorenie pozdejšie slavného obchodu Samuela Binga „ La Maison de l´ Art Nouveau „ a pracoval pre známu herečku Sarah Bernhardt. Možno aj jej prostredníctvom sa zoznámil zo zberateľom umeleckých diel, lisabonským obchodníkom Calouste Gulbenkianem, pre ktorého vytvoril v rokoch 1895 – 1910 / 12 154 šperkov a umeleckých objektov. Tieto šperky patria k najkrásnejším, ktoré Lalique vytvoril a mnoho z nich neboly vytvorené ako šperky, ale ako objekty do vitríny. S týmto mecenášom viazalo Leliqua celoživotné priateľstvo. Po úspechu parížskej výstavy sa Lalique zúčastnil významných medzinárodných výstav v Turínu 1902, Berlíne 1903 a St. Louis v Amerike 1904 a z týchto výstav získali niektoré múzea jeho šperky. V roku 1905 postavil nový obchod na Place Vendôme, kde predával svoje tiež slávne flakóny a sklenené objekty realizované v sklárskej huti v Combs – la – Ville, ktorým venoval svoj neustále väčší záujem.
Brož „ Páv „
Francúzsko 1898-1900
zlato, email, opály, diamanty
9.2 x 19 cm
Príves „ Hlava dievčaťa s vlčím makom „
Striebro, email, krištáľové sklo, baroková perla
1898 – 1900
7 x 5,2 cm
Hadia brož
Francúzsko 1898-1899
Zlato a email
21 x 14.3 cm
Foto: www.museu.gulbenkian.pt
Literatúra:
Dr. V. Vokáčová
René Lalique – Umění šperku kolem roku 1900