10 najprestížnejších klenotníckych firiem roku 2008
Nasledujúci zoznam zahrňuje 20 značiek ktoré boli stanovené (v abecednom poradí):
Asprey, Blue Nile, Boucheron, Buccellati, Bulgari, Carrera y Carrers, Cartier, Chanel, Chopard,
David Yurman, De Beers, Dior, FRED, Graff, Gucci, Harry Winston, Mikimoto, Piaget, Tiffany, Van Cleef and Arpels
Poďme sa teda spolu pozrieť ako zahlasovali milovníci krásnych a hlavne drahých šperkov, na desiatku najprestížnejších a najluxusnejších klenotníckych firiem.

Táto New Yorská firma si vydobyla uznanie predovšetkým vďaka neprekonateľnému dizajnu svojich diamantových šperkov. Nástupca legendárneho klenotníka, dizajnér Thom Browne navrhuje šperky nielen pre dámy, ale v ponuke má diamantové šperky aj pre silnejšiu polovičku ľudstva. Pre mužov ponúka drobné, ale o to exkluzívnejšie doplnky. Po celom svete je 18 klenotníctiev Harry Winston a očakáva sa, že v najbližšom čase sa ich počet zdvojnásobí. Najlacnejší model šperku je dostať od 3700 USD (pár diamantových náušníc), najdrahšie šperky môžu dosiahnuť cenu niekoľko miliónov USD. Jeden priemerný nákup v tomto prestížnom klenotníctve dosahuje cenu 40-50 tisíc USD.
2. Buccellati (počet bodov: 8,04)


Tretie miesto patrí Parížskej firme Van Cleef & Arpels. Šperky tohto pred 112 rokmi založeného klenotníctva nosili v minulosti také významné osobnosti ako Marlene Dietrich alebo Eva Peron, z dnešných sú to napr. Reese Witherspoonon a Maggie Gyllenhaalon. Zdá sa, že nadčasové kúsky tohto klenotníctva určené pre „horných desaťtisíc“, ani po toľkom čase nevychádzajú z módy. Ako sa vyjadril k francúzskemu klenotníctvu jeden z účastníkov štúdie? „Van Cleef & Arpels je skutočne klasická luxusná značka, dizajn jeho šperkov je úžasne elegantný a vycibrený“.
4. Graff (počet bodov: 8,01)

Laurence Graff a jeho „diamantová cesta“ sa začala v 60 – tich rokoch, teda nemá takú dlhú históriu ako vyššie spomenuté firmy. Od založenia spoločnosti sa tvrdou prácou dopracoval k viac ako 20-tim predajniam po celom svete (Johannesburg, Moskva, Las Vegas, Tokyo, New York ) a jeho majetok sa odhaduje na 1,3 miliardy USD. Jeho výnimočné šperky nosia napr. Victoria Beckham, Paris Hilton a Oprah Winfrey.
5. Tiffany (počet bodov: 7,97)
Klenotníctvo skôr známe podľa Tiffanyho lámp ako podľa luxusných a drahých šperkov obsadilo v hodnotení 5. miesto. Firma v minulom roku oslávila 170. výročie svojho založenia a napriek silnejúcej konkurencii na domácej pôde, ktorej musí v súčasnosti čeliť zo strán napr. európskych výrobcov luxusných šperkov , bola schopná posilniť svoje pozície na ázijskom trhu a v prvom štvrťroku minulého roka dokázala zvýšiť obrat o 15%.
6. Piaget (počet bodov: 7,91)

“Piaget je Rolls-Royce vo svete klenotov” – vyhlásil jeden z vedúcich pracovníkov firmy. Piaget známa predovšetkým svojimi luxusnými hodinkami bohato vykladaných drahými kameňmi mala
v minulosti zákazníkov hlavne na blízkom východe a v Rusku. V posledných rokoch si šperky tejto najprestížnejšej švajčiarskej, klenotníckej firmy, ktorých cena sa môže vyšplhať až na niekoľko miliónov dolárov s obľubou kupujú hlavne majetní zákazníci nielen v Amerike a v Európe, ale aj v Ázii.
7. Cartier (počet bodov: 7,9)

Táto veľká Francúzka klenotnícka firma si raketovou rýchlosťou buduje svoju sieť luxusných butikov v štátoch Ázie, však len do konca roku 2008 chce v Číne otvoriť 10 predajní. V jej svetoznámej sieti obchodov ohodnotili prominentní zákazníci väčšinou na výbornú predovšetkým kvalitu a dekórum obsluhy. Francúzky klenotnícky dom cenou svojich kreácií nezostáva pozadu, na cenovkách svojich exkluzívnych modelov sa môže zaskvieť aj sedemciferné číslo. Jeden perlový náhrdelník značky Cartier predali čínskemu bohatému zákazníkovi za 2,8 milióna dolárov.
8. Chopard (počet bodov: 7,89)

Chopard založil v roku 1860 vtedy len 24 ročný Louis Ulysse Chopard, ktorý sa venoval výrobe vreckových hodiniek. Avšak časy sa zmenili a popri prekrásnych hodinkách táto klenotnícka firma vyrába pre solventných zákazníkov aj šperky, ktorými si vydobyla popredné miesto medzi slávnymi klenotníckymi firmami a získala srdcia zákazníkov po celom svete. Šperky od Chopard-u obľubujú také osobnosti ako sú napr. Kate Winslet, Penélope Cruz, Hilary Swank alebo Charlize Theron. Generálny riaditeľ Marc Hruschka vyhlásil, že najvyšším cieľom firmy je vštepiť do povedomia zákazníkov, že Chopard nie je len firma ktorá vyrába luxusné hodinky. Chceli by docieliť aj to, aby sa ľudia pozerali na diamantový šperk ako na umelecké dielo.
9. Bulgari (počet bodov: 7,87)

Firmu založil v roku 1881 v Ríme na Via dei Condotti grécky zlatník Sottirio Bulgari. Bulgari patrí medzi najvšestrannejšie klenotnícke firmy. Na svojej internetovej stránke, kde ponúka svoje šperky na predaj, sa pohybujú ceny od 200 do 40 tisíc dolárov. Pri hodinkách treba rátať ešte s jednou, alebo dvoma nulami na konci navyše. Expanziu na trhu s luxusnými šperkmi táto talianska firma začala v 70-tich rokoch minulého storočia a to otvorením obchodov v New York-u, Paríži, Ženeve a v Monte Carlu.
10. Mikimoto (počet bodov: 7,69)

Už v roku 1893 založil Kokichi Mikimoto svoju prvú farmu na pestovanie perál a za desaťročie presiahol počet perlorodiek 1 milión kusov z ktorých získaval ročne asi 50 tisíc perál.
V dnešnej dobe je značka Mikimoto po celom svete známa svojimi majstrovskými dielami – šperkami v ktorom dominujú perly. V minulom roku pre firmu navrhol dizajnér Yohji Yamamoto tri luxusné kolekcie pozostávajúce z dvadsiatich perlových šperkov.
Čo dodať na záver?
Američania si vybrali desať najprestížnejších klenotnícky firiem, ale bol by som strašne zvedavý, ako by to dopadlo, keby mohla hlasovať aj Európa.